Стаття розміщена у збірнику матеріалів обласної інтернет-конференції «Технологія фахової майстерності: освітній процес в умовах воєнного часу (XVIII Хмурівські читання)»: https://timso.oin.in.ua/hmura18/2022/10/19/valeriy-pryadun.
Сертифікат про участь: https://teach.in.ua/certificates/2022-10-28.
У роботі розглянуто підхід автора з організації проведення дистанційних уроків інформатики в умовах воєнного стану, коли сигнали «Повітряна тривога» можуть тривати по кілька годин, учні навчаються також з-за меж України та з різноманітних гаджетів.
З весни 2020 року, у зв’язку зі встановленням карантину та запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, в Україні активно розвиваються технології дистанційного навчання. У частині законодавчого регулювання затверджено Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти [1] та Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти [2]. Ці документи врегулювали процедуру запровадження дистанційного навчання та вимоги до його організації.
У той же час гостро постало питання вибору та/або створення платформи для організації навчання з використанням дистанційних технологій. Якщо навесні 2020 року вибір такої платформи був спонтанним і «наосліп» (використання сайту гімназії, де викладалися завдання від учителів на тиждень наперед, Google classroom, групи у Viber), то станом на 1 вересня того ж року було вирішено обрати одну платформу електронних щоденників і журналів. Спочатку це була «Моя школа», а з 2021-2022 н.р. – «Нові знання».
З 1 вересня цього року, коли навчання відбувається у змішаному та очному форматі, сигнали «Повітряна тривога» можуть тривати по кілька годин, учні навчаються також з-за меж України та з різноманітних гаджетів, виникає необхідність у використанні не лише електронних щоденників та журналів, платформи для відеоконференцій, а й «місця», де для учнів будуть доступні матеріали з кожної вивченої теми.
Під час викладання інформатики в 3-9 класах було вирішено на роль такого «місця» обрати особистий сайт. Також було сформульовано наступні вимоги:
- Сайт має бути адаптований для перегляду з будь-якого гаджета: від смартфона до стаціонарного комп’ютера.
- Матеріали до уроку (відео, презентації, текстові та PDF-документи тощо) мають відкриватися в браузері (інтернет-переглядачі), який встановлений в учня, без необхідності завантаження файлів. Адже відповідної програми для перегляду може бути не встановлено.
- Для всіх програм, які учні мають встановити собі для виконання завдань, має бути можливість їх завантаження із сайту.
- Посилання на матеріали уроку, розміщені на такому сайті, має бути відносно коротким і простим для введення його учнем вручну в адресному рядку браузера.
Виходячи із вище зазначеного, було розглянуто наступні варіанти створення особистого сайту:
- Створення сайту на базі Blogger, Google Сайтів, платформи Wix, придбання окремого домену та хостингу під нього.
- У якості файлового сховища для матеріалів уроків (презентацій, текстових та PDF-документів тощо) використання Google Диску, OneDrive, MEGA (https://mega.io).
- Розміщення відео: YouTube, Vimeo.
Враховуючи, що з 2017 року маю передплачені домен та хостинг, беручи до уваги сформульовані вимоги 1 та 4, було вирішено відмовитися від безкоштовних сервісів Blogger, Google Сайти, Wix та інших і упорядкувати існуючий сайт за адресою https://teach.in.ua.
Для кожної паралелі на сайті створено окремий розділ. Матеріали до уроку розміщено на окремих сторінках. Матеріали обов’язково містять: посилання на електронну версію підручника, посилання на презентацію до уроку та вказівку на сторінки у підручнику для опрацювання (наприклад, https://teach.in.ua/3-4/4/lesson06).
Додатково, враховуючи зміст навчального матеріалу, дидактичну мету уроку, може бути розміщено посилання на: відеоінструкцію з виконання певних завдань, тренувальні вправи, практичні роботи та критерії їх оцінювання, програми, які необхідно встановити (наприклад, https://teach.in.ua/5-9/9/lesson12, https://teach.in.ua/5-9/8/lesson12).
У якості файлового сховища обрано OneDrive. Основною причиною такого вибору стала можливість перегляду презентацій PowerPoint безпосередньо у браузері з можливістю відтворення анімації (Google Диск станом на теперішній час не підтримує можливість відтворення анімації). Ця можливість є важливою під час виконання інтерактивних вправ, побудованих на анімаційних ефектах.
У якості відеохостингу обрано YouTube, як найбільш популярний сервіс такого плану. Окремі короткі ролики можуть розміщуватися безпосередньо на OneDrive.
Для створення відеоінструкцій використовується наступне програмне забезпечення:
- Для захоплення відео з екрану: BANDICAM (https://www.bandicam.com/ua), Captura (https://mathewsachin.github.io/Captura).
- Для демонстрації роботи з різними версіями Windows – віртуальні машини на базі Microsoft Hyper-V та Oracle VirtualBox (https://www.virtualbox.org).
Завдяки описаному підходу (власний сайт з окремими розділами для кожної паралелі, наявність доступу в учнів до матеріалів усіх уроків, розміщенні презентацій, текстових документів, інструкцій, відео на сторонніх сервісах, які надають можливість перегляду розміщених матеріалів) учні мають можливість в будь-який час опрацювати матеріали як поточного уроку, так і попередніх. Навчальні матеріали готуються наперед, а публікація відбувається в автоматичному режимі о 09:00 в день проведення уроку. Таким чином, відбувся урок у синхронному режимі, не відбувся через затяжну тривалість сигналу «Повітряна тривога» або був перерваний – учні завжди мають змогу опрацювати навчальний матеріал.
Бібліографія
- Деякі питання організації дистанційного навчання : Наказ МОН України від 08.09.2020 р. № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20 (дата звернення: 14.10.2022).
- Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти : Наказ МОЗ України від 25.09.2020 р. № 2205 : станом на 09 вересня 2022 р. URL: https://ips.ligazakon.net/document/RE35394 (дата звернення: 14.10.2022).