Шановні учні! Деякі навчальні матеріали потребують введення пароля для доступу. 
Деталі можна дізнатися у вчителя або переглянути в електронному журналі

З досвіду викладання інформатики в умовах воєнного стану

Стаття розміщена у збірнику матеріалів обласної інтернет-конференції «Технологія фахової майстерності: освітній процес в умовах воєнного часу (XVIII Хмурівські читання)»: https://timso.oin.in.ua/hmura18/2022/10/19/valeriy-pryadun.

Сертифікат про участь: https://teach.in.ua/certificates/2022-10-28.

У роботі розглянуто підхід автора з організації проведення дистанційних уроків інформатики в умовах воєнного стану, коли сигнали «Повітряна тривога» можуть тривати по кілька годин, учні навчаються також з-за меж України та з різноманітних гаджетів.

З весни 2020 року, у зв’язку зі встановленням карантину та запровадженням обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, в Україні активно розвиваються технології дистанційного навчання. У частині законодавчого регулювання затверджено Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти [1] та Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти [2]. Ці документи врегулювали процедуру запровадження дистанційного навчання та вимоги до його організації.

У той же час гостро постало питання вибору та/або створення платформи для організації навчання з використанням дистанційних технологій. Якщо навесні 2020 року вибір такої платформи був спонтанним і «наосліп» (використання сайту гімназії, де викладалися завдання від учителів на тиждень наперед, Google classroom, групи у Viber), то станом на 1 вересня того ж року було вирішено обрати одну платформу електронних щоденників і журналів. Спочатку це була «Моя школа», а з 2021-2022 н.р. – «Нові знання».

З 1 вересня цього року, коли навчання відбувається у змішаному та очному форматі, сигнали «Повітряна тривога» можуть тривати по кілька годин, учні навчаються також з-за меж України та з різноманітних гаджетів, виникає необхідність у використанні не лише електронних щоденників та журналів, платформи для відеоконференцій, а й «місця», де для учнів будуть доступні матеріали з кожної вивченої теми.

Під час викладання інформатики в 3-9 класах було вирішено на роль такого «місця» обрати особистий сайт. Також було сформульовано наступні вимоги:

  1. Сайт має бути адаптований для перегляду з будь-якого гаджета: від смартфона до стаціонарного комп’ютера.
  2. Матеріали до уроку (відео, презентації, текстові та PDF-документи тощо) мають відкриватися в браузері (інтернет-переглядачі), який встановлений в учня, без необхідності завантаження файлів. Адже відповідної програми для перегляду може бути не встановлено.
  3. Для всіх програм, які учні мають встановити собі для виконання завдань, має бути можливість їх завантаження із сайту.
  4. Посилання на матеріали уроку, розміщені на такому сайті, має бути відносно коротким і простим для введення його учнем вручну в адресному рядку браузера.

Виходячи із вище зазначеного, було розглянуто наступні варіанти створення особистого сайту:

  1. Створення сайту на базі Blogger, Google Сайтів, платформи Wix, придбання окремого домену та хостингу під нього.
  2. У якості файлового сховища для матеріалів уроків (презентацій, текстових та PDF-документів тощо) використання Google Диску, OneDrive, MEGA (https://mega.io).
  3. Розміщення відео: YouTube, Vimeo.

Враховуючи, що з 2017 року маю передплачені домен та хостинг, беручи до уваги сформульовані вимоги 1 та 4, було вирішено відмовитися від безкоштовних сервісів Blogger, Google Сайти, Wix та інших і упорядкувати існуючий сайт за адресою https://teach.in.ua.

Для кожної паралелі на сайті створено окремий розділ. Матеріали до уроку розміщено на окремих сторінках. Матеріали обов’язково містять: посилання на електронну версію підручника, посилання на презентацію до уроку та вказівку на сторінки у підручнику для опрацювання (наприклад, https://teach.in.ua/3-4/4/lesson06).

Додатково, враховуючи зміст навчального матеріалу, дидактичну мету уроку, може бути розміщено посилання на: відеоінструкцію з виконання певних завдань, тренувальні вправи, практичні роботи та критерії їх оцінювання, програми, які необхідно встановити (наприклад, https://teach.in.ua/5-9/9/lesson12, https://teach.in.ua/5-9/8/lesson12).

У якості файлового сховища обрано OneDrive. Основною причиною такого вибору стала можливість перегляду презентацій PowerPoint безпосередньо у браузері з можливістю відтворення анімації (Google Диск станом на теперішній час не підтримує можливість відтворення анімації). Ця можливість є важливою під час виконання інтерактивних вправ, побудованих на анімаційних ефектах.

У якості відеохостингу обрано YouTube, як найбільш популярний сервіс такого плану. Окремі короткі ролики можуть розміщуватися безпосередньо на OneDrive.
Для створення відеоінструкцій використовується наступне програмне забезпечення:

  1. Для захоплення відео з екрану: BANDICAM (https://www.bandicam.com/ua), Captura (https://mathewsachin.github.io/Captura).
  2. Для демонстрації роботи з різними версіями Windows – віртуальні машини на базі Microsoft Hyper-V та Oracle VirtualBox (https://www.virtualbox.org).

Завдяки описаному підходу (власний сайт з окремими розділами для кожної паралелі, наявність доступу в учнів до матеріалів усіх уроків, розміщенні презентацій, текстових документів, інструкцій, відео на сторонніх сервісах, які надають можливість перегляду розміщених матеріалів) учні мають можливість в будь-який час опрацювати матеріали як поточного уроку, так і попередніх. Навчальні матеріали готуються наперед, а публікація відбувається в автоматичному режимі о 09:00 в день проведення уроку. Таким чином, відбувся урок у синхронному режимі, не відбувся через затяжну тривалість сигналу «Повітряна тривога» або був перерваний – учні завжди мають змогу опрацювати навчальний матеріал.

Бібліографія

  1. Деякі питання організації дистанційного навчання : Наказ МОН України від 08.09.2020 р. № 1115. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20 (дата звернення: 14.10.2022).
  2. Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти : Наказ МОЗ України від 25.09.2020 р. № 2205 : станом на 09 вересня 2022 р. URL: https://ips.ligazakon.net/document/RE35394 (дата звернення: 14.10.2022).

Також можете переглянути